|
Det korte af det lange er dog, at der ikke er rejst sigtelse om voldtægt. Sagen drejer sig alene om børnepenge og hustru bidrag. Og så drejer sagen sig naturligvis i høj grad også om begge elskeres sociale omdømme og dermed fremtids muligheder.
Højesteretten i British Colombia i Canada har tilladt, at sagen kommer for retten. Både faderskabs sagen og påstanden om et ægteskabs lignende forhold. Sagen skal starte om et års tid i april 2022. Sagens fakta består af emails, logning af telefon opkald og den store penge overførsel. Læs om det her (CBC, Canada). Læs om det her (Daily Mail, UK). Læs om det her (Tricycle, USA). Læs rets dokumentet her (The Supreme Court of British Columbia).
BAGGRUND: Ogyen Dordje blev udnævnt som 7 år gammel knægt fra Amdo til at udfylde rollen som den 16. Karmapa's genfødsel - en såkaldt Tulku. I følge den 13. Dalai Lama's rangliste for betydningsfulde Tulku'er i Tibet og omegn, er Karmapa’erne nummer tre. Kun overgået af Dalai Lama'erne - som jo var konger af Tibet - og Panchen Lama’erne fra Tsang, som spillede en særlig rolle i Gelug traditionen - Dalai Lama's tradition. Så blandt tibetanerne spiller Karmapa'erne en særlig rolle. Før 1642 blev Karmapa'erne anset for de mest betydningsfulde Lama'er i Tibet, fordi de var de første til at danne en Tulku linje af genfødsler flere hundrede år forinden, hvor Karmapa udnævnte sig selv som lille barn, fordi han kunne huske sine tidligere liv. Dengang var de næsthøjeste Lama'er Shamarpa'erne. Men med den mongolske invasion af Tibet i 1640 blev Dalai Lama konge (i 1642), og Karma Kadjy traditionen blev generelt undertrykt. Den værste skurk i disse begivenheder var dog ikke den daværende 5. Dalai Lama, men den mongolske konge Gushri Khan, som invaderede Tibet med sin hær. I 1992 anerkendte den daværende 14. Shamarpa den lille dreng Thaye Dordje som den 'klassiske' Tulku af den 16. Karmapa. Der var således meget usædvanligt to inkarnationer af Karmapa. Shamarpa mente, at udnævnelsen af Ogyen Dordje var politisk bestemt. Dels for at imødekomme det kommunistiske kinesiske imperium, som er besættelsesmagten i Tibet, samt for at promovere Situ Rinpotje, den højtstående Karma Kadjy Lama, som havde udpeget Ogyen Dordje. Det var dengang ret tydeligt, at Situ Rinpotje ved denne udnævnelse ville tilsidesætte Shamar Rinpotje og gøre ham ligegyldig og uden indflydelse, selvom Shamarpa'erne traditionelt rangerer højere end Situpa'erne i vores tradition. Det er naturligvis for os danskere ret middelalderligt det hele, men det er en vigtig politisk og religiøs virkelighed i hele det tibetanske kultur område. Historien om de to Karmapa'er udredes i en anden artikel (Læs på dette link, hvorfor der er to Karmapa'er). Fordi den nuværende Panchen Lama blev bortført som lille dreng og nu lever et ukendt liv et eller andet sted i Kina, er den 17. Karmapa blevet den næstvigtigste Lama efter Dalai Lama i tibetansk traditionel tankegang. Ikke kun blandt eksil tibetanerne, som lever i landflygtighed i Indien og andre steder efter oprøret mod den kinesiske besættelsesmagt i 1959 – men for alle tibetanere og mongoler. Det passer derfor den kinesiske besættelsesmagt fint, at der er så stor ballade om Karmapa'erne. I mellemtiden har kommunisterne i Kina udpeget deres egen Panchen Lama, som dog ikke nyder anerkendelse blandt tibetanerne. Han opholder sig derfor for det meste i Beijing. At Ogyen Dordje nu laver skandale (igen), betyder ikke noget for det kommunistiske kinesiske imperium. Det er kun godt for lederne i imperiet, når nogen eller noget skaber splittelse blandt tibetanerne. Den 'klassiske' 17. Karmapa Thaye Dordje har ikke oplevet den slags problemer, som plager Ogyen Dordje. Thaye Dordje blev ikke 'fundet,' men udpegede sig selv som lille purk. Han blev ikke adopteret af det kommunistiske kinesiske imperium som Ogyen Dordje, men blev smuglet ud af Tibet uden at blive opdaget af det onde imperium som lille dreng. Han giftede sig ikke i hemmelighed, men i fuld offentlighed. Vel at mærke efter han havde opgivet sine munke løfter og var blevet lægmand. Så Thaye Dordje har ikke brudt sine løfter. Han har udvist rettidig omhu. Det har han altid gjort. Han bestemmer alting selv, mens Ogyen Dordje forekommer at være under kontrol af andre hele tiden. Det erotiske 'eventyr,' som denne artikel omhandler, er sikkert sket spontant - hvis det er rigtigt - uden planlægning og i modsætning til hele planen omkring Ogyen Dordje, hvis der altså er en plan, og hvis der stadig er en kinesisk styring af hans liv. Det vides ikke, men hans kinesiske sponsorer på Taiwan, som samarbejder med det kommunistiske kinesiske imperium, har betalt for det meste i tidens løb. Så disse kinesere må derfor formodes stadig at udøve indflydelse. Det kan også formodes, at det er på grund af disse kineseres indflydelse, at Ogyen Dordje ikke opgav sine løfter, når han indgik i et erotisk forhold. De ønskede sikkert en munk som Karmapa, fordi det ville være mere 'helligt' for de almindelige kinesere. At Ogyen Dordje's munkeri så ville være en gang hykleri, betød sikkert ikke så meget, blot han ikke blev opdaget. Men vi ved jo ikke, i hvor høj udstrækning kineserne stadig kan påvirke og lede Ogyen Dordje's liv. Amerika burde og skulle jo være et fristed for ham. Nogle mener, at Ogyen Dordje slet ikke var munk, da affæren fandt sted. Men det er faktisk dokumenteret, at han i hvert fald holdt den såkaldte 'Rabdjang' ordination, som indebærer cølibat. Men han var da ikke fuldt ordineret Bhikshu. Der er ingen information om, at han skulle have aflagt løfterne. Hvad vi nu kan forvente, er en lang tavshed fra Ogyen Dordje's side. Sådan plejer det at være, når noget går galt for ham. Og det er en meget dårlig strategi. Herved får især anklagen om voldtægt lov til at sætte sig, og det bliver svært at få den væk igen - også selvom der ikke er hold i påstanden. Ved at lade stå til, får omverdenen indtryk af, at det hele sejler for Ogyen Dordje. Måske har han ikke styr på noget.
Endnu ingen retssag den 16. april 2022 Ogyen Dordje skulle have været i retten i Canada den 11. april 2022 i sagen om hustru bidrag og børnepenge til den tidligere nonne Vikki Hui Xin Han, som er canadisk statsborger. Men der er ingen rapporter om sagen; intet nyt noget steds. Den sidste nyhed er fra maj 2021, hvor retten meddelte, at der var afsat en retsdag til at åbne sagen den 11. april 2022. I så fald er der åbenbart blevet betalt erstatning til mor og barn, men vi ved intet om det. Vi må formode, at der er blevet udbetalt erstatning, for hvorfor skulle den tidligere nonne Vikki Hui Xin Han ellers tie stille? Så sagen ender sandsynligvis her med en fuser. Vi ved ikke, om kravet mod Ogyen Dordje var berettiget. Vi ved ikke, om han havde et forhold til en nonne og blev far til et barn. Vi ved heller ikke, om mor og barn virkelig tidligere fik udbetalt 700.000 dollars - eller om de har fået yderligere erstatning. Måske har sagen for Vikki Hui Xin Han kun handlet om penge. Men en vigtig Lama's ry og rygte blev unægtelig også sat på spil. Men nu kan enhver tænke sit, for intet vides med sikkerhed. Ogyen Dordje's støtter kan ikke ånde lettet op, for Lama'ens uskyld er ikke demonstreret; og anklagens mulige gyldighed er ikke blevet ophævet eller fjernet. Så også denne sag er blevet til et værre rod med flere åbne ender og tråde, som stritter i mange retninger. Hvordan kan man ønske såden en ende uden afslutning?
Lidt nyt i sagen den 19. maj 2022Det forekommer, at Ogyen Dordje søger et forlig i sagen, som vil bevirke, at sagen ikke må omtales offentligt. Men kilderne til disse informationer er ikke ret offentlige og benytter chatroom navne, så man ikke ved, hvem de er. I en sådan sag som denne, må dette anses for uansvarligt og utroværdigt. Og disse mennesker mangler tydeligvis både mod og etik. Men der er offentlige informationer tilgængelige, nemlig fra to retskredse - dels i Canada og dels i USA. Heraf fremgår det, at der kører disse sager ved domstolene, men intet om sagernes fakta. Men sagerne er åbne, det vil sige, at de stadig kører i systemet. Der er nye datoer. Sagen i Canada har følgende oplysninger i rets registrene: Last Name, First Name: DORJE, Ogyen Trinley - Style of Cause: HAN, Vikki v DORJE, Ogyen - Classification of File: Supreme Family Law Proceedings - Court Location: Vancouver Law Courts - File Number: 191921 - Date File Opened: 17Jul2019 - Date Last Updated: 19May2022 - Access Not Available.
Der har nu været et nyt møde i sagen den 13. oktober 2022. Læs om det i klummen til højre.
Læs her om Ogyen Dordje's mange andre problemer.
Relateret: Læs også om psykologen Joanne Clark, som var revisor på Ogyen Dordje's kloster i staten New York (Woodstock), Karme Dharmachakra. Hun forlod klosteret i skuffelse over de tibetanske Lama'er på stedet og Ogyen Dordje's overgreb på den omtalte nonne Vikki Hui Xin Han i retreat. Læs artiklen her.
|
|
|
![]()
| |
Hvorfor omtale anklagerne, hvis de er
|
Anklagen om voldtægt synes svær at tro på, fordi Vikki Hui Xin Han selv har angivet, at skønt forholdet begyndte med voldtægt, blev hun bagefter forelsket i Ogyen Dordje. Hun påstår også, at kærligheden var gensidig mellem dem, da forelskelsen havde grebet hende. Og at deres forhold herefter var 'romantisk.' Indtil Ogyen Dordje droppede hende. Så blev hun sur.
Det er derfor helt på plads ikke at tillægge anklagen om voldtægt nogen som helst vægt, fordi der er tale om en forsmået elsker. Og når der i øvrigt ikke er beviser i sagen, men kun en påstand, må tvivlen komme den anklagede til gode. Måske søger Vikki Hui Xin Han blot hævn. Måske tøver hun ikke med løgn. Det er jo muligt.
Det vides ikke, men Vikki Hui Xin Han sagsøgte først Ogyen Dordje, da han angiveligt afbrød kommunikationen med hende. Hun påstår, at de havde et 'ægteskabs lignende' forhold i de 'romantiske' år. Dette er kun Vikki Hui Xin Han's udlægning af historien. Vi kender ikke til Ogyen Dordje's opfattelse af sagen; heller ikke ad omveje ved andres omtale.
Læs mere i den tidligere artikel om sagen i klummen til venstre.
Sagen i Canada er ikke bogført som afsluttet med et forlig. Den er heller ikke afvist af domstolen. Der har blot været endnu et retsmøde - og alle referater om mødet er ikke offentligt tilgængelige. Det antyder i hvert fald, at der forhandles om en løsning på søgsmålet ved forlig; sandsynligvis uden at sagen føres til doms. Og med tavsheds klausuler, må vi forvente. Og formodentlig en pæn bunke penge til Vikki Hui Xin Han.
Ogyen Dordje's organisation havde vist håbet på, at de kunne holde sagen under låg. At offentligheden ikke ville få noget at vide. Men selvom retsmøderne har været lukket for offentligheden, har de ikke kunnet stoppe offentliggørelsen af søgsmålets påstande og krav samt retsbøgernes datoer for møderne i domstolene. Så de har opnået, at ikke alene cirkulerer anklagen om voldtægt, men også deres forsøg på at skjule sagens fakta. De forstår åbenbart ikke, at denne situation er uholdbar i relativt åbne demokratiske samfund. Der måtte komme alvorlige reaktioner; og det gjorde der så.
I konsekvens af Ogyen Dordje's tavshed, er emnet blevet tabu blandt hans tilhængere og i de Dharma centre, som er associeret med ham rundt om på Jorden. Da det imidlertid er naturligt at tvivle, har denne tavsheds kultur bragt mange mennesker i forlegenhed. Det har medført, at en stor gruppe af Vestlige Kadjy Lama'er og praktiserende fra disse centre, som er associeret med Ogyen Dordje, sammen med to kendte universiteter i USA har oprettet et netsted, hvor folk anonymt kan henvende sig, fortælle om deres tvivl og tale med nogen om det. Her er netstedets adresse: www.healingoursanghas.org.
Netstedet vil angiveligt søge at hjælpe disse grupper af praktiserende med at bryde tabuet og få en velfungerende 'sangha' - det vil sige spirituelt fællesskab. Det får de næppe, uanset hvor mange glimrende kræfter, som vil hjælpe dem. Der kommer ingen bedring, før Ogyen Dordje selv melder ud med en offentlig udtalelse om sagen. Men det er godt, at tvivlerne har et sted at henvende sig og blive hørt. Måske kan denne begivenhed hjælpe til, at Ogyen Dordje finder mod til at udtale sig offentligt om anklagerne mod ham.
Desværre er kun de to universitets ansatte i projektet angivet med navns nævnelse. De angivelige vestlige Lama'er og praktiserende fra Ogyen Dordje's centre, som er både initiativtagere og aktive deltagere i projektet, har valgt at forblive anonyme. Det er på en måde forståeligt, fordi der måtte opstå storm omkring dem, hvis de havde valgt anderledes. Men det er også kujonagtigt at ville bistå i at anklage en berømt Lama ved navns nævnelse; og så samtidigt gemme sig i anonyme tåger. På denne måde kan vi jo ikke engang være sikre på, at disse personer faktisk er fra Ogyen Dordje's centre. De opfører sig mistænkeligt og som bangebukse. Det fortjener ingen ros, men stor dadel, når de ikke tør fremstå offentligt i eget navn. Det er unægteligt en svaghed ved projektet.
'Hel vores sangha' netstedet har også en tidslinje for sagens udvikling, som du kan læse her.
Den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje døde i 1983. I lang tid søgte man efter hans genfødsel eller Tulku. De store ledende Karma Kadjy Lama'er kom dårligt ud af det med hinanden; efterhånden som årtiet forløb blev det værre, og de anti-religiøse kinesiske kommunister - via deres forbindelser på Taiwan - blandede sig og tilbød mange penge, hvis de kunne få lov til at deltage i udnævnelsen af den nye Karmapa. Det førte til en egentlig splittelse af den 900 år gamle tradition. I 1993 blev den 'alternative' Karmapa Ogyen Dordje således udnævnt af den højtstående Karma Kadjy Lama Situpa fra Kham, som ikke havde kvaler ved at samarbejde med de kinesiske kommunister og modtage deres bestikkelse. Det skete på trods af den endnu højere rangerende Karma Kadjy Lama Shamar Rinpotje's protester.
Shamar Rinpotje var den første, som de kinesiske kommunister henvendte sig til for at korrumpere Karmapa institutionen. Han afslog; og så henvendte de sig til Situpa med større succes. (Shamar Rinpotje fortalte mig om det for mange år siden.)
Efterfølgende bekræftede Shamar Rinpotje den 'klassiske' 17. Karmapa Thaye Dordje, som havde udnævnt sig selv allerede som kun tre år gammel dreng. Det var hans første talte ord i dette liv: "jeg er Karmapa." Som en lille knægt kunne han huske sit tidligere liv som den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje.
Det at kunne huske sine tidligere liv, har karakteriseret alle Karmapa'erne som små børn helt tilbage til den anden Karmapa Karma Pakshi, som levede i 1200 tallet. Derfor blev Thaye Dordje betegnet som den 'klassiske' Karmapa af Shamar Rinpotje - i modsætning til den 'udnævnte' Ogyen Dordje, som jeg kalder for 'alternativ.'
Den 'alternative' Karmapa Ogyen Dordje har ingen erindring om sine tidligere liv og har fortalt, at han 'ikke føler sig som en Karmapa' (link til en artikel fra marts 2018 som PDF fil - scroll til den fremhævede tekst på side 3). Vi kan heraf aflede, at Ogyen Dordje tilsyneladende mener, at Karmapa institutionen består af 'politisk' udnævnte personer, fordi han selv er en sådan 'udvalgt.'
Det er der mange moderne mennesker, som også mener om alle Tulku'erne fra Tibet. Uden tvivl har der været mange 'politisk' udnævnte Tulku'er - eller 'bekvemmeligheds' Tulku'er - når man ikke kunne finde den ægte genfødsel. Eller man foretrak en anden person af forskellige grunde, når den gamle Tulku døde. Men Karmapa'erne har altid været anderledes. Ikke alene var den anden Karmapa Karma Pakshi den første Tulku overhovedet i Tibet. Men Karmapa'erne har også altid udnævnt sig selv. Det er der - mig bekendt - ingen andre Tulku'er, som har gjort; bortset fra Shamarpa'erne. De andre Tulku'er blev alle 'fundet' af de forskellige traditioners store ledende Lama'er, for eksempel ved vision eller orakler.
På denne baggrund må Ogyen Dordje vel mene, at Karmapa Thaye Dordje 'også' er en politisk udnævnelse. Så Ogyen Dordje forholder sig ikke til, at Thaye Dordje kunne huske sit tidligere liv, da han var lille. Eller også mener han, at det er løgn. Det er nogle store spørgsmål, som forhåbentlig bliver besvaret med tiden. Læs mere om dette emne i artiklen: Nedlæg Tulku traditionen.
Lige nu har Thaye Dordje ingen problemer, mens Ogyen Dordje er ved at drukne i dem. Det er synd for ham. Men det er også meget bemærkelsesværdigt, hvor forskelligt de to Karmapa'ers liv har udfoldet sig. Der har altid været meget drama omkring Ogyen Dordje.
Læs her om, hvorfor der er to Karmapa'er.
Det har været Ogyen Dordje's beklagelige skæbne at løbe ind i det ene store problem efter det andet i hele hans liv. Sagen om voldtægt, børnepenge og hustrubidrag er blot det seneste.
Læs om Ogyen Dordje's andre problemer i artiklen: Om Ogyen Dordje's problemer.
Karmapa Thaye Dordje har aldrig oplevet sådanne problemer, som har plaget Ogyen Dordje. Der har selvfølgelig været sex skandaler i Karmapa Thaye Dordje's netværk af Dharma centre, for eksempel Lama Yeshe i nullerne og for nylig Lama Puntso - begge fra fra Le Bost Kloster - samt en tibetansk Lama fra Schweiz (hvis navn jeg har glemt og hvis sag ikke er særlig kendt), som måtte en tur i fængsel i halvfemserne. Det vil sige en sag hvert tiende år i Europas afdeling af Karmapa Thaye Dordje's kloster, institutioner og Dharmacentre. Medlems skaren her består af flere tusinde mennesker, så det er faktisk få overgreb.
Sex overgreb - og magtmisbrug i øvrigt - er naturligvis noget, som sker - og vil ske - også i religiøse samfund. Derfor skal der laves procedurer til at undgå det, processer til at forholde sig til det, når det sker, og foranstaltes hjælp til ofrene. Noget sådant er under dannelse i Dhagpo i øjeblikket, skønt det endnu ikke har fået en fast form. Det skyldes skandalen med Lama Puntso, at Dhagpo nu formulerer den slags officielle retningslinjer. Kalu Rinpotje's centre i USA har også indført noget tilsvarende efter Lama Norlha skandalen for nogle år siden.
Tilogaards politik på området er naturligvis de 10 dyder - uden at det er blevet indskrevet i vedtægterne. Det er indlysende for et sted, som er en privat Lama's residens, synes jeg selv. Så mere end det har jeg ikke gjort ud af det; jeg bor jo helt alene og har meget få besøgende.
Det er anderledes nødvendigt for internationale og nationale netværk samt store bycentre, retreat centre, refugier og lignende - med en udtalt politik på området, fordi de har skiftende ledelse, adskillelige Dharma-lærere og mange medlemmer. Seksuelle rovdyr kan relativt nemt gemme sig her blandt de mange. Det bør derfor være nemt for et offer for sex overgreb at finde ud af, hvor de kan henvende sig, og hvad de kan forvente af opbakning fra deres religiøse samfund.
Også den brede offentlighed bør kunne kende til de regler, som forpligter bestyrelserne og Dharmalærerne angående misbrug af magt, tillid og sex, for eksempel i deres vedtægter eller en artikel om etisk politik og retningslinjer på deres netsteder. Sådanne regler bør nok være lidt mere specifikke end blot en reference til de ti dyder.
(Jævnfør med Tilogaards publicist politik for sit ntsted.)
Selvom det burde være indlysende, bør potentielle ofre også gøres opmærksomme på, at sex overgreb er kriminelt og bør anmeldes til politiet.
Læs også den opsumerende engelske artikel.
Læs her om Ogyen Dordje's mange andre problemer.
Lyt til slut til U2 (haven't found what I am looking for).