|
Skandha (tibetansk: phungpo) betyder ordret en hob, et bundt eller en samling pÃ¥ sanskrit i betydningen: sammensat gruppe. Der hentydes til hvordan oplevelsernes forskellige bestanddele gradvist opstÃ¥r ved gennemløb af 5 sammensatte processer i sindet, som begrebsmæssigt adskilles fra hinanden, fra de begynder at opstÃ¥ som sansninger til de opleves helt bevidst. De 5 skandha'er er sÃ¥ledes en beskrivelse af, hvordan vores sind fungerer. Oplevelserne i sindet bliver dannet skridt for skridt i hver enkelt sammensatte proces, men denne gradvise udvikling er ikke en helt retlinet bevægelse. Processerne indtræffer øjeblikkeligt, hvilket vil sige, at de næsten er samtidige. SÃ¥ bemærk, at nÃ¥r der opstÃ¥r kontakt i form skandha'en, er der øjeblikkeligt ogsÃ¥ sanse-bevidsthed til stede og sÃ¥ videre. Der vil være en eller anden grad af bevidsthed til stede i forbindelse med alle skandha'erne, skønt der er en særlig bevidstheds skandha som nummer 5. Opdelingen i 5 sammensatte størrelser viser funktionen, gør skandha'erne begribelige og hjælper pÃ¥ forstÃ¥elsen af det relative ego og det absolutte fravær af et substantielt Selv. De 5 skandha’er defineres sÃ¥ledes som 5 sammensatte størrelser, som hver især pÃ¥ sin egen mÃ¥de pÃ¥virker og samlet frembringer alle vores oplevelser. Kort sagt: sindets virksomhed. Sindet væver en oplevelse sammen i fem sammensatte trin. En oplevelse begynder med sansning og ender med fuld bevidsthed. Ind imellem begyndelse og slutning dannes først et fortolket indtryk og derpÃ¥ en mental og lidenskabelig reaktion. Det fortolkede indtryk begynder som en følelse pÃ¥ grund af sansning. Tilblivelsen af en oplevelse i 5 trin er udtryk for et enkelt forløb af de 5 processer i sindet. En sÃ¥dan udvikling af en enkelt oplevelse i et enkelt gennemløb af de 5, tager kun en brøkdel af et sekund. En tilblivelse af en oplevelse ved et enkelt gennemløb af de 5 skandha’er kaldes bevidsthedens øjeblik. NÃ¥r en sÃ¥dan tilblivelse har fundet sted, afsluttes øjeblikket, og hele processen gentages forfra, forløber atter i 5 trin, ophører igen, gentages og sÃ¥ videre, ustandseligt gennem hele livet, døden, genfødslen og indtil Nirvana indtræffer. Denne ustoppelige strøm af udviklinger i oplevelserne kaldes for santana pÃ¥ sanskrit. Santana betyder ordret en serie. Det vil sige: serien af bevidste øjeblikke, som er yogi’ens fokus. Idéen om de 5 skandha'er er Buddha Sakyamuni's enkle og samtidigt komplekse forklaring af, hvorledes alle oplevelser dannes, og hvordan de viser sig i sindet. Det er en af de ældste instruktioner i Buddha’s Dharma. Denne artikel er meget fortættet, sÃ¥ læs den venligst langsomt og med stor opmærksomhed, sÃ¥ du ikke mister grebet eller overblikket. De 5 sammensatte størrelser er:
1. FORM sanskrit: rupa, tibetansk: zug [gzugs] Form skandha’en betyder, at der opstÃ¥r kontakt (sanskrit: sparsa) mellem sanse-evne (sanskrit: indriya – det betyder ordret: kapacitet eller kraft) og sanse genstand (sanskrit: visaya), hvorved sanse-evnen forstyrres og aktiveres. Det er sÃ¥dan, at den faktiske sansning sker. Indenfor Dharma'en beskrives sanse-evnen snarere end sanseorganet, fordi dette er, hvad man faktisk oplever, nÃ¥r man under meditation undersøger, hvorledes sansning foregÃ¥r i éns eget sind. Der er 6 slags sanse-evner, som svarer til de 6 slags sanse genstande og de 6 slags sanse bevidstheder. Den sjette sanse bevidsthed er bevidsthed om sindet. Mere om den senere. Hver kontakt opstÃ¥r adskilt fra enhver anden pÃ¥ dette niveau, fordi hver enkelt sanse-evne virker uafhængigt af de andre. Al slags sanse-kontakt med sanse genstande bevirker sÃ¥ledes fremkomsten af sansede former i de respektive sanse bevidstheder. Disse opfattede former er, hvad man ser, hører, smager og sÃ¥ videre som resultat af sparsa. Sanse genstandene kan opstÃ¥ fra verden eller fra sindet selv, for eksempel som drømme, visioner og fantasier. Bemærk venligst, at rupa er forskellig fra visaya. Den ‘objektive’ sanse genstand er noget andet end den opfattede sansning.
Følelses skandha’en betyder den umiddelbare følelse af behag, ubehag eller ligegyldighed, som mærkes, nÃ¥r der er sansning i form skandha'en. Tilsvarende betyder følelses skandha'en tiltrækning, frastødning eller neutralitet, og: ophidselse, nedkøling eller ufølsomhed og sÃ¥ videre. OgsÃ¥ pÃ¥ dette niveau opstÃ¥r hver enkelt følelse adskilt fra enhver anden, fordi hver enkelt følelse følger øjeblikkeligt efter hver enkelt sansning. Der er dualisme i følelses skandha’en. Man vil umiddelbart eller instinktivt forstÃ¥ sig selv som personen, som føler noget om noget andet end sig selv. Følelsernes kvalitet er i sig selv bÃ¥de grov og uhÃ¥ndgribelig mental fortolkning eller begreb. 3. OPFATTELSE sanskrit: samdjña, tibetansk: dyshe Opfattelses skandha’en betyder kombination og genkendelse af de relativt ubearbejdede og forskellige sansninger og følelser, som opstod i de to foregÃ¥ende skandha'er. For det første - opfattes de nu samlet med al deres forskellighed af forskellige sansninger, som opstod i de forskellige sanse omrÃ¥der, sÃ¥ som lyd, syn, smag og sÃ¥ videre, forbundet med de varierede følelser, som fulgte hver af disse sansninger. Nu bliver de for første gang opfattet i et samlet kombineret indtryk (sanskrit: djñeya). En fuldstændig opfattelse af alle de kvalificerede forstyrrelser fra form skandha'en og følelses skandha'en viser sig nu i sindet. For det andet - genkendes dette kombinerede indtryk som noget allerede kendt eller som noget, der føles som eller ligner noget allerede kendt. For eksempel genkendes en farve som det, man kalder ‘rød’ og sÃ¥ videre - eller en skikkelse ligner en mand, en kvinde og sÃ¥ videre. Der samles et helhedsindtryk i opfattelses skandha'en, hvor lyd, smag, lugt og sÃ¥ videre indgÃ¥r i et samlet sammensat indtryk, som spontant fortolkes. Det kan for eksempel være, at maden lugter godt, men smager dÃ¥rligt og ser ligegyldig ud, sÃ¥ alle 3 kvaliteter fra følelses skandha’en indgÃ¥r i det samlede indtryk. Ligeledes bliver denne sammensatte oplevelse nu genkendt som ‘mad’. Det, som sker her, kaldes en ‘kendelse’ (sanskrit: vidjñapti), hvilket involverer en umiddelbar fortolkning og bedømmelse af indtrykket. Opfattelses-skandha'en er det mentale indtryk af den kvalificerede forstyrrelse i form skandha'en. En sammenfatning af sanse-omrÃ¥derne, følelserne og en kendelse eller genkendelse. 4. SAMSKARA tibetansk: dy ye [dy byed] Samskara-skandha betyder først og fremmest, at begivenhederne i de 3 foregÃ¥ende skandha'er nu forÃ¥rsager en reaktion i sindet. Reaktionen er for det meste baseret pÃ¥ vores erfaringer. Erfaring betyder, at der er en øjeblikkelig forstÃ¥else, vurdering eller en bedømmelse af indtrykket, som stammer fra hukommelse om lignende oplevelser fra fortiden. Erfaring kan ogsÃ¥ betyde, at der er en evne, et kendskab til hvorledes man hÃ¥ndterer en situation, eller et kendskab til, hvordan noget fungerer - alt sammen noget, som allerede er udviklet, gjort til vane og husket, og som nu spontant manifesterer sig i sindet. En altsÃ¥ sÃ¥kaldt ‘ubevidst’ reaktion, som ikke opstÃ¥r fra bevidsthed, men fra fortidens erfaringer. Hermed fremkommer der forslag i sindet til en passende reaktion, eller ogsÃ¥ finder en faktisk reaktion sted, afhængig af dine vaner. Reaktionen skyldes tidligere erfaringer af tilsvarende art som det nuværende indtryk, som viser sig fra den tredje skandha, opfattelses skandha'en. SÃ¥ledes reagerer sindet naturligt pÃ¥ sanselige eller mentale indtryk, i overensstemmelse med din erfaring. Samskara betyder ordret det, som er sat sammen og det, som sætter sammen. Sammensat og sammensætning. Denne øjeblikkelige reaktion kan faktisk stamme fra flere kilder, afhængig af indtrykkets karakter, som det øjeblikkeligt bliver forstÃ¥et, bedømt eller vurderet pÃ¥ dette niveau. Disse kilder er: viljen (som en vane - sanskrit: cetana), vaner, mentale tendenser, evner, erfaringer, begreber og lidenskaber (sanskrit: kleshas). Her skabes nu sammenhæng. Indtrykket bliver øjeblikkeligt fortolket og bedømt for sammenhænge. Nutiden bliver nu forbundet med fortiden og fremtiden. Indtil samskara skandha indtræffer, foregik alt i nu'et. Nu bliver oplevelsen forstÃ¥et eller misforstÃ¥et - og reageret pÃ¥, i umiddelbar overensstemmelse med din erfaring - og før fuld bevidsthed er indtruffet. Begrebet samskara skandha dækker sÃ¥ledes emnerne for, hvad man i vestlig psykologi kalder ‘det ubevidste’ og ‘underbevidstheden’. Eksistentielt betyder samskara skandha simpelthen umiddelbar mental reaktion, baseret pÃ¥ erfaring, herunder lidenskabelige følelser. En vane hedder en samskara. Vaner hedder samskaras i flertal. SÃ¥ alle disse samskaras er de mønstre, hvormed vi begriber vores indtryk og reagerer pÃ¥ dem, sÃ¥ledes som vi øjeblikkeligt forstÃ¥r, bedømmer eller vurderer dem. Samskaras er sÃ¥ledes ogsÃ¥ vores vante handlings-mønstre. Sindets vane mønstre dvæler skjult, opstÃ¥r spontant og forsvinder igen pÃ¥ en ganske særlig mÃ¥de, nemlig som pludselige spejlinger af mening, som pÃ¥duttes det fortolkede mentale indtryk fra den tredje skandha. Samskaras lever næsten deres eget liv i sindet, eller man kan sige, at de eksisterer pÃ¥ deres egen ubevidste mÃ¥de. Samskaras udgør vores selvbiografi og vores bagage til reinkarnation. Disse mentale mønstre er det eneste, som vi fÃ¥r med fra dette liv ved vores egen død - ogsÃ¥ dem, som vi ikke kan lide. Det centrale punkt angÃ¥ende samskaras er viljen (sanskrit: cetana), som er det organiserende princip for alle de andre vaner, mentale tendenser, talenter, begreber, evner, erfaringer og lidenskaber. Cetana er vel at mærke viljen-som-vane. Cetana er naturligvis ogsÃ¥ enhver modvilje, som har etableret sig. Den frie vilje er mere eller mindre illusorisk som noget helt frit, fordi den altid er baseret pÃ¥ begreber. For eksempel begrebet om frihed. I den forstand er samskaras altid fordomme. Uden begreb begriber man jo ikke noget, og sÃ¥ vil man heller ikke noget. SÃ¥ ved vi jo ikke, hvordan vi skal forstÃ¥, hvad det end er, eller hvad vi kan gøre ved det. SÃ¥ gode og gavnlige begreber og vaner samt stor kærlig velvilje er godt at samle pÃ¥ og styrke, fordi de da vil blive til dine sædvanlige reaktioner. Bemærk venligst, at cetana aldrig kan styre de lidenskabelige følelser, men kun reaktionerne pÃ¥ lidenskab, fordi de lidenskabelige følelser opstÃ¥r som en spontan reaktion pÃ¥ de fortolkede mentale indtryk samtidigt og parallelt med de erfarings baserede reaktioner, som cetana organiserer. Det problematiske ved samskaras er, at vi skaber dem ved en bevidst indsats, nÃ¥r vi opbygger en vane, men derefter fungerer de af sig selv. Bemærk for eksempel hvorledes smÃ¥ børn lærer at kunne gÃ¥ oprejst. Vi bliver født med visse samskaras, som definerer alle sansende væsner, samt nogle som er specielt menneskelige. De ligger ligesom i dvale som mere eller mindre ubevidste tendenser og talenter i sindet og udløses i umiddelbar reaktion, nÃ¥r de stimuleres af de fortolkede indtryk fra den tredje skandha, med mindre vi bevidst griber ind og opøver andre vaner, eller vi bevidst helt opgiver at gøre noget bestemt, sÃ¥dan som vi ellers plejer at gøre det, og derpÃ¥ gør det til en vane. Fordi disse vanemæssige handlings- og begrebs-mønstre er roden til vores mÃ¥de at forstÃ¥ eller misforstÃ¥ de fortolkede mentale indtryk pÃ¥ og ligger til grund for vores umiddelbare reaktioner, er de Ã¥rsag til karma, som betyder vores handlinger med deres følgevirkninger, altsÃ¥ vores egen livshistorie. Det, som sker her, efterlader spor i strømmen-af-sind (sanskrit: santana), som løber fra det ene øjeblik til det næste og sÃ¥ videre, hvorved frø (sanskrit: bidja) dannes og lagres i sindet til mere eller mindre forudsigelige begivenheder i fremtiden. Vores erfaringer indeholder alle frø til fremtidig karma. Bemærk venligst, at samskaras betyder de typiske reaktions mønstre pÃ¥ givne situationer, mens karma betyder din historie med disse typiske reaktions mønstre. Det vil sige, at karma frø, sanskrit: bidjas, ligesom lagres i sindet sammen med disse samskaras, som du har en historie med, hvorledes du tidligere hÃ¥ndterede disse reaktions mønstre. SÃ¥ nÃ¥r en samskara vækkes til aktivitet pÃ¥ grund af et fortolket mentalt indtryk fra den tredje skandha, vækkes samtidigt de tilsvarende karma frø. Samskaras er ikke utilgængelige for os, men virker i det skjulte, og vi fÃ¥r kun øje pÃ¥ dem, nÃ¥r de som naturlige reaktioner manifesterer sig af sig selv, eller vi lokker dem frem med kunstige midler. De er sÃ¥ledes bÃ¥de ubevidst bagage og potentielt indhold i bevidstheden. Samskaras betegnes ogsÃ¥ som mentale begivenheder. Det er blot en anden mÃ¥de at sige sindstilstande pÃ¥. Dem er der lister over. Almindeligvis optælles der 51 samskaras. Der er naturligvis mange flere. De 51 har blot noget med oplysnings-arbejdet at gøre. Samskaras er alle de ting, som vi gør uden at tænke over, hvordan vi bærer os ad med det. Samskaras er bÃ¥de en hjælp til og en forhindring for oplysnings-arbejdet. Samskaras er ikke blot vores tilbøjelighed, talent eller lidenskab, men ogsÃ¥ vores begrænsning. Hver eneste gang, vi mÃ¥ vænne os til nye ting og nye mÃ¥der at gøre ting og sager pÃ¥, er det en anstrengende bevidst indsats. NÃ¥r noget er lært, er der dannet vaner i sindet, som frigør os fra disse opmærksomme øvelser. Det er denne fuldstændige afhængighed af vaner, som begrænser os, og gør os forudsigelige. Uden samskaras begriber eller fatter vi ikke noget som helst, sÃ¥ vi har virkelig brug for dem. Indenfor Dharma'en har vi imidlertid ogsÃ¥ brug for at forstÃ¥ og genkende deres virksomhed for at undgÃ¥ deres dominans og forvrængning og de deraf følgende fordomme. Samskara-skandha er reaktionen pÃ¥ indtrykket af den kvalificerede forstyrrelse i form-skandha'en. Samskaras optræder allerede som nr. 2 pÃ¥ listen over Ã¥rsagskædens 12 led. Du bedes ogsÃ¥ bemærke, at begrebet samskara er passivt. Det vil sige, at begrebet dækker sindets potentiale af reaktionsmønstre, vaner, begreber og sÃ¥ videre. Men nÃ¥r sindet er pÃ¥ arbejde og der faktisk reageres aktivt, kaldes manifestationen af samskaras for caitasikas pÃ¥ sanskrit. Caitasikas er de aktive samskaras i bevidsthedens øjeblik. (Caitasika betyder ganske enkelt mentalt mønster eller kompleks pÃ¥ sanskrit. [Tibetansk: sems les byuñ par ldan pahi chos, normalt oversat som mentale faktorer.] Mens caitta [tibetansk: sems las byuñ ba] betyder de enkelte dele af sÃ¥danne mentale faktorer. SÃ¥ begge ord er nærmest identiske i betydning.) SÃ¥ledes skelnes der mellem samskaras som potentiale og catasikas som manifeste reaktions mønstre. (Samskaras betyder noget lidt andet - og dog næsten det samme - indenfor Hindu religionerne. Det er især noget med den menneskelige karakter) 5. BEVIDSTHED sanskrit: vidjñana, tibetansk: namshe Bevidstheds-skandha’en betyder, at den sammensatte, fortolkede og begrebsmæssigt bearbejdede oplevelse udsættes for sindets klarhed. Der vil til en vis grad være bevidsthed i forbindelse med alle de andre skandha'er, men almindeligvis bliver der først fuld bevidsthed, nÃ¥r en fuldstændig udviklet og begrebsmæssigt bearbejdet oplevelse fremstÃ¥r for bevidstheden. Som et teknisk udtryk i Dharma'en er bevidsthed ikke evnen til at analysere, som vi jo har konstateret kræver en del samskaras aktivitet, men bevidsthed er den blotte og bare evne til at vide og opleve. Der er ikke noget forudfattet om noget som helst ved bevidsthed. Den er ren klarhed. Man behøver ikke at skabe en sÃ¥dan klarhed. Den er altid naturligt til stede hos alle sansende væsner. (Læs ogsÃ¥ i Ordforklaringen om: vidjñana.) Det er alle de fire foregÃ¥ende skandha'er, som modificerer og forvrænger, hvad vi kender som oplevelser, fordi de tilsløres af de 3 slør. Bevidsthed er afgørende for opmærksomhed og Ã¥rvÃ¥genhed, men disse to kræver vaner som basis for at fungere ordentligt. Bevidstheds-skandha'en er bÃ¥de baggrunden for enhver oplevelse og din eneste mulighed for frigjorthed fra oplevelsernes dominans, besættelse, pÃ¥virkning, forvrængning, afstandtagen, inspiration eller skuffelse. Det er ved bevidsthed at sindet kan genkende sig selv. Med andre ord, hvis du ønsker at overstÃ¥ al lidelse og fÃ¥ lykken, sÃ¥ mÃ¥ du forvisse dig om denne kvalitet af ren uplettet klarhed i dit eget sind. Den er der skam, pÃ¥ trods af dine naturlige betænkeligheder omkring en sÃ¥dan klarhed. Ufødt eller oprindelig klarhed er din ufortjente arv som et sansende væsen. (PÃ¥ grund af de tre slør er du ikke bekendt med sindets medfødte klarhed. Disse slør er uvidenhed, klesha'er [sanskrit for lidenskaber] og karma, og de manifesterer sig i den fjerde skandha, hvorfra de viser sig i bevidstheden sammen med, hvad der ellers opleves. SÃ¥ledes tilhylder og skjuler de sindets oprindelige klarhed og afholder dig fra at bemærke den. I stedet for ufødt klarhed ser du blot slørene, som dækker og farver de 8 slags bevidsthed) NÃ¥r sindet er forvrænget af de 3 slør, bliver bevidstheden ladet og farvet tilsvarende. NÃ¥r slørene løftes eller opløses, vil bevidstheden genkende sin egen natur, pÃ¥ grund af den iboende klarhed, som nu er afdækket, afsløret og uforhindret. I moderne Vestlig psykologi dyrker man helt andre begreber om bevidsthed, sÃ¥ det er vigtigt at bemærke, at bevidsthed som et fagudtryk i Dharma'en betyder noget specifikt, nemlig ren jeg-er-klar-over-hed i sindet. Det at være klar over noget. Bevidsthedens indhold er de foregÃ¥ende 4 skandha'er. Der er 8 slags bevidsthed eller sind, som begrebsmæssigt svarer til sit indhold. Man kan ogsÃ¥ sige, at der er 8 bevidstheds dimensioner i alle oplevelser. Først og fremmest er der sindets rummelighed omkring og indeni alle oplevelser. Det kaldes alaya-vidjñana pÃ¥ sanskrit eller rumme-sindet. Den korrekte oversættelse er naturligvis: beholder bevidsthed. Alaya betyder en beholder. Vidjñana betyder bevidsthed. Det grundlæggende aspekt ved sindet er, at det indeholder alle oplevelser og en hvilken som helst oplevelse. Ganske ubesværet skaffer sindets rummelighed plads til oplevelserne og omslutter dem. Nogle oversættelser bruger udtrykket lagerhal-bevidsthed eller lager-bevidsthed. Disse udtryk bruges, fordi alle samskaras og alle karma-frø (sanskrit: bidjas) sÃ¥ at sige er opbevaret i denne sindets rummelighed. Hvordan det kan lade sig gøre, forklares andre steder (i Asanga's bog: Abhidharma-samuccaya). For det andet er der bevidstheden, som lidenskabeligt knytter sig til og identificerer sig med verden, hvilket kaldes klister-sindet (sanskrit: klesha-citta – klesha betyder lidenskabelig klæben, tilknytning. Citta betyder sind. SÃ¥ kleshacitta er potentialet til at klistre emotionelt. Som en form for bevidsthed kaldes klistersindet klistha-mano-vidjñana, klæber-sinds-bevidstheden, som aktualiserer emotionel tilknytning og klistren). Disse to slags sind blev introduceret til buddhistiske tænkning af Asanga. I den klassiske præ-Asanga tradition blev sindets rummelighed betragtet som Dharmadhatu, dimensionen af dimensionalitet, og blev derfor ikke betegnet som et særligt slags sind. Klesha'erne (sanskrit for lidenskaber) blev korrekt betegnet som nogle specielle samskaras, og de blev derfor heller ikke betragtet som et særegent sind. Asanga indførte begreberne om disse to slags bevidsthed for at vise meditatøren, hvad man skal være særlig opmærksom pÃ¥ i den analytiske del af indsigts-meditationen (sanskrit: vipashyana). Klistersindet er, hvad man bør give slip pÃ¥, og rumme-sindet er, hvad man bør fastholde. SÃ¥ man kan sige, at Asanga er psykologen, mens hans kritiker Chandrakirti er filosoffen. Ingen af dem tager fejl. Endelig er sindet ogsÃ¥ de 6 sanse-bevidstheder, som svarer til de 6 sanse evner. Forstanden, herunder følelsernes intelligens, kaldes i Dharma'en for en sanse-bevidsthed. Den hedder sinds-bevidsthed (sanskrit: mano-vidjñana, bevidsthed om mentale former). Sanse-genstandene for sinds-bevidstheden er tanker, følelser, lidenskaber, begreber, erfaringer, sansninger og sÃ¥ videre. SÃ¥ bemærk venligst, at nÃ¥r du tænker pÃ¥ noget, er det som et slag tennis. Først viser en tanke sig i samskara skandha som en reaktion pÃ¥ et indtryk. DerpÃ¥, nÃ¥r du begynder at tænke over det bevidst, vil formuleringen af tanken dukke op i form skandha'en. SÃ¥ bliver den behandlet eller bearbejdet i de følgende skandha'er. Derefter dukker den muligvis atter op i form skandha'en, forandret, fordrejet eller udviklet, og igen vil den løbe gennem de andre skandha'er. Det samme gælder for de andre sansninger. Der foregÃ¥r en virkelig lynhurtig rækkefølge af ping-pong i strømmen-af-sind - hele tiden. Et bevidst øjeblik er én oplevelse, som genneløber de 5 skandha’er, én gang. Strømmen-af-sind (sanskrit: santana) er bevidsthedens hop fra det ene sÃ¥danne øjeblik til det næste. Det siges, at der er virkelig virkelig intet og slet intet imellem øjeblikkene, fordi der ikke er skandha’er dér. (Skandha'erne eksisterer kun momentant. Slet intet betyder, at selv intetheden er fraværende. NÃ¥r der ikke er skandha'er virksomme, er der hverken oplevelse eller bevidsthed. Der er heller ikke tid, fordi der ikke er bevægelser mellem øjeblikkene. Da det ene øjeblik er forskelligt fra det følgende, er der et virkeligt mellemrum uden tid, som ikke kan benægtes. Denne ikke-bevidsthed i ikke-tid vækker mange tanker. Man kan jo ikke opleve sÃ¥danne mellemrum, fordi de opstÃ¥r, nÃ¥r skandha'erne ophører. Alligevel mÃ¥ der logisk være mellemrum. Der er en slags ikke-eksistens her) Bemærk venligst, at der er en forfærdelig masse sÃ¥danne øjeblikke i blot ét sekund. Det er forbløffende, sÃ¥ meget information, som bliver behandlet i et split sekund af den forunderlige hoppende santana strøm. De seks sanse bevidstheder kaldes som fagudtryk for: næse-, øre-, tunge-, øje-, sinds- og krops-bevidsthed. De 6 sanse bevidstheder fungerer i princippet pÃ¥ samme mÃ¥de, hvad enten du drømmer eller er vÃ¥gen. Derfor hedder det, at livet er ikke en drøm - det er ligesom en drøm. SÃ¥ de sidste 7 slags bevidsthed kan betragtes som sindets klarheds aspekt, fordi du kan erkende sindets klarhed ved dem, mens sindets rummelighed er basis. Dette er den enkle og grundlæggende psykologi for folk, som træner Buddha’s Dharma. Læs i ordforklaringen om bevidsthedens ‘forvandling’ eller udvikling fra den bevidste ‘gnist’ til fuld bevidsthed, under sanskrit ordet: vidjñana (bevidsthed). |
![]() |
Grunden til, at Buddha Sakyamuni underviste om de 5 skandha'er er, at man kan lære at genkende dem, mens man mediterer. Især når man udfører den analytiske del af lhagthong eller indsigts-meditationen (sanskrit: vipashyana). Det er yogiens selv-analyse, som svarer til meditations erfaringen. Man lever sit liv og tror, at man er noget, men i virkeligheden er éns personlighed simpelthen de 5 skandha'er, måden sindet virker på. Det er virkelig noget ganske ustofligt, universelt og upersonligt. Alle sansende væsner fungerer på denne måde. Fordi alle sansende væsner altid befinder sig i unikke og individuelle situationer og bærer på en personlig historie, er de altid forskellige fra hinanden. Du kan ikke være mere person end det, skønt livet måske er meget mere personligt, end vi går rundt og tror eller ønsker.
Ved de 5 skandha'er er vi tilkoblet vores omgivelser. Vores opfattelser af omgivelserne er ogsÃ¥ indeni de 5 skandha’er. Det sker alt sammen her og nu – i dette bevidste øjeblik, og det er ogsÃ¥ her, at vores eneste chance for frigørelse og bevidstgørelse findes. Hvis vi ikke griber denne mulighed, vil vi blive overvældet af vores tilknytninger, vores fordomme og vaner. Vi vil da identificere os med viljen-som-vane (sanskrit: cetana) og bliver ofre for sindets ubevidste processer. Det behøver ikke at være sÃ¥dan, men det er meget vanskeligt at undgÃ¥. Det tager lang tids træning og forstÃ¥else at undgÃ¥ de sædvanlige identifikationer. Bemærk venligst, at træning alene ikke er nok. Der skal ogsÃ¥ vished til for at nÃ¥ ‘Indsigtens Vej’, én af Dharma’ens 5 veje. Pointen er selvfølgelig, at sindet naturligvis befrier sig selv, nÃ¥r det faktisk genkender sig selv, hvilket det vil gøre, nÃ¥r alle forhindringer for det er fjernet eller opløst. Hindringerne for oplysningen er de 3 slør ved avidya, kleshas og karma sammen med deres følgevirkninger.
Læs også artiklen: Hvad er en oplevelse?
Læs også siden: Om Opfattelsen 2
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Skandha |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
De 18 Dhatus, 12 Ayatanas og 22 Indriyas
De 6 slags sanse genstande, de 6 sanse evner og de 6 sanse bevidstheder bliver samlet kaldt for de 18 dhatu'er. Det oversættes normalt som de 18 sanse omrÃ¥der, eller nogle gange riger, regioner, sfærer og – i nogen grad ukorrekt – som elementer (et element kaldes ellers for bhuta eller dharma pÃ¥ sanskrit). Betydningen er, at der er 18 dimensioner eller omrÃ¥der i forbindelse med sansning. De 6 slags sanse genstande og de 6 sanse evner kaldes for de 12 ayatana'er, hvilket normalt oversættes som de 12 sanse baser eller felter - ordret betyder det de 12 kilder eller porte. Der er ikke blot de 6 sanse evner, som hedder indriya'er pÃ¥ sanskrit (ordret betyder det kapacitet eller kraft). Der er i alt 22 indriya'er, fordi man ogsÃ¥ tæller andre evner med, sÃ¥ som livet, kønnet og mange andre, som ikke forklares i denne artikel. Man kan sige, at de 22 indriyas udtrykker livets eksistentielle dimensioner eller mÃ¥den, som vi inkarnerer pÃ¥ - som mand eller kvinde og sÃ¥ videre. Læs mere om disse ting i ordforklaringen: dhatu - ayatanas - indriya - bhuta - dharma.
|
![]() |
![]() |
|
Skandha og Buddha familierne
Billede af Gerard Muguet Billedet viser symbolerne for de 5 Buddha familier omgivet af familiernes respektive farver, som de almindeligvis er anbragt i de fleste Mandala'er indenfor buddhistisk Tantra. Der eksisterer et forhold mellem de 5 skandha'er og de 5 Buddha-familier. I visse Mandala'er har form-skandha'en og bevidstheds-skandha'en byttet plads. Billedet foroven angiver den mest almindelige placering af de 5 skandha'er, som den forekommer i de fleste Mandala'er. Vadjra familien (i bunden) symboliserer form-skandha'en. Juvel familien (til venstre) symboliserer følelses-skandha'en. Lotus familien (for oven) symboliserer opfattelses-skandha'en. Karma familien (til højre) symboliserer samskara skandha, og Buddha familien (Dharma-hjulet i midten) symboliserer bevidstheds-skandha'en.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hvorfor er der instruktion om de 5 skandha'er og resten?(Med resten menes der de 8 slags bevidsthed, de 12 ayatana'er, [De findes] for at virke som et middel mod de 3 slags tro på et egentligt Selv. De 3 slags tro på et Selv er troen på enhed [i Selvet], troen på en oplever og troen på et handlende Selv.
SÃ¥ledes skriver Vasubandhu i sin bog Oversigt over de 5 Skandha'er, oversat af Artemis B. Engle og udgivet som The Inner Science of Buddhist Practise.
|
|||
De 5 skandha'er fra SutraDe 5 skandha'er er betingede tilstande (sanskrit: samskritas), som opstÃ¥r fra Ã¥rsager og betingelser. De er betingede af 1) deres opstÃ¥en – 2) deres forsvinden – 3) deres [udvikling i] tid og forandring. Form er som en kugle af skum, følelse er som en boble i vandet, opfattelse er som en luftspejling, samskara er som kernen i bananpalmen [den har ingen kernetræ] og bevidsthed er som et spøgelse. Fra Samyuta Nikaya.
Og fra en anden Sutra På denne måde opstår lidelse, Således sagde Buddha Sakyamuni i Lalitavistara Sutra (side 633), da han drejede Lærens Hjul første gang i en tale til sine 5 første munke . |
|||
Skandha som metafor Et menneske finder en halskæde - Sangharaksha.
|