regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befirelse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

 

Et banalt mysterium

 

 
Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

 

 

 Som ung prins blev  Buddha Sakyamuni  grebet af skuffelse over, at alt før eller siden fører til  lidelse, og han længtes efter liv helt uden smerte, angst  og uvidenhed. Der MÃ… være en ubetinget lykke, tænkte han, da han forstod, at alle  livets sÃ¥kaldte glæder afhænger af omstændigheder, som  aldrig varer ved. SÃ¥ledes begynder hans Ã¥ndelige interesse. Det forunderlige ved Buddha Sakyamuni er, at han opdager en sÃ¥dan tilstand af ubetinget lykke, som kaldes Buddha-tilstanden, og fandt ud af, hvordan man forbliver i den. Han opdager karmas virksomhed og forstÃ¥r at overstÃ¥ den.

 
 Forudsætningen for  Nirvana  er, at Buddha Sakyamuni først gav helt slip pÃ¥  tilknytning  og  identifikation  med alt og alle. Og gav helt slip pÃ¥ tilknytning til – og identifikation med – sin krop og  sin sindstilstand. Helt og fuldstændigt slip. Derfor kan Buddha Sakyamuni ikke domineres af nogen eller noget  - heller ikke af sin fortid. Eller vanemæssige fordomme. Tilknytning og identifikation er ikke hele problemet, men en væsentlig  forhindring  for  indsigt. Man hænger fast i  de tre slør  pÃ¥ grund af dem. Løftes slørene, forsvinder ogsÃ¥ tilknytning og identifikation. Fordi pludselig kan  sindet  nu  genkende  sig selv.

 
 Der er en samtidighed, sanskrit:  sahadja, med  Buddhanaturen, sindets rummelighed og klarhed, og alverdens oplevelser og problemer; men Buddhanaturen genkendes først, nÃ¥r slørene er væk. SÃ¥ Buddhanaturen kan sagtens eksistere samtidigt med - og skjult bag - de tre slør. Buddhanaturen er den basis, hvorpÃ¥ Buddhatilstanden etablerer sig. NÃ¥r sindet har genkendt sig selv, kan slørene ikke genoprettes. En Buddha orker ganske enkelt ikke tilknytning og identifikation mere, nÃ¥r smagen af frihed gør sig gældende - og klarer sig helt fint uden. Mange forstÃ¥r ikke dette helt afgørende punkt.
  Artiklerne om Buddha  gÃ¥r i dybden med dette emne.

 

 

 

Det banale mysterium

Pradjnaparamita fra Java.Ubetinget lykke har naturligvis ingen årsag...
Den er der hele tiden i baggrunden og venter blot på at blive bemærket. Det er en afgørende opdagelse, som Buddha Sakyamuni gjorde, og som få har forstået fuldt ud.
 Vi forventer, at der findes  en grund til  lykken  pÃ¥ en eller anden mÃ¥de, for eksempel ved det rigtige liv, den rigtige livsførelse, de rette omstændigheder eller den rette tro, men det er der ikke.
 Lykken er en tilstand i sindet, som faktisk ikke behøver en Ã¥rsag. Lykke er sindets naturlige tilstand, nÃ¥r det ikke forstyrres eller bearbejder og behandler sine oplevelser. Man bemærker det ikke pÃ¥ grund af de 3 slør, som skaber en masse aktivitet i sindet.

 
 Buddha Sakyamuni siger, at lidelsen har en Ã¥rsag. NÃ¥r lidelsen og dens Ã¥rsag er overstÃ¥et, fÃ¥r vi øje for baggrunds-strÃ¥lingen, sÃ¥ at sige - den rene glæde og kærlighed. Ligesom tillid er tilbage, nÃ¥r al  tvivl  er væk, sÃ¥ledes er en glad lykke resten, nÃ¥r Ã¥rsagen til al lidelse er overstÃ¥et, og glad lykke er meget kærlig. Derfor kaldes denne tilstand ogsÃ¥ for fryd og henrykkelse. I den fuldstændige oplysning  hæfter Buddha Sakyamuni sig ikke ved glæden, men den er der jo alligevel, for den er følelsen af  klarheds-naturen. En spontan neutral kvalitet og aktivitet i sindet.
 

 
  Man kunne kalde  en Buddhas glæde for Buddha-naturens grundtone. En slags nul-lyd. At noget  ubetinget sÃ¥ledes alligevel er en aktivitet, kommer vi ind pÃ¥ senere. Du bedes bemærke, at denne aktivitet udelukkende er   kvalitativ. Og at denne kvalitet bestÃ¥r i at være  uforhindret. Den bemærkes, nÃ¥r der ikke er noget i vejen.
 

 
  Denne opdagelse har en eksistentiel dimension, nemlig at vi finder lykken i vores eget væsen og udfoldelse (og tilbageholdelse af volds handlinger, sanskrit: ahimsa, altsÃ¥ ikke-vold), snarere end hos vores omgivelser, hvorfra vi kun kan forvente karma pÃ¥ det dagligdags og verdslige plan, skønt altid  godt selskab pÃ¥ det Ã¥ndelige. (Bodhisatva’er  har brug for alle de andre  sansende væsner  i verden for at træne i  Bodhicitta,  sÃ¥ selv dÃ¥rligt selskab kan være godt selskab.)
 

 
 Der er ogsÃ¥ en interessant psykologisk dimension, nemlig at sindets  rummelighed, som blot giver plads til alle slags  oplevelser, bÃ¥de  er noget banalt, som vi altid bevæger os rundt i, og et stort mysterium, som besidder  vidunderlige værdier,  pÃ¥ samme tid. Al den plads, der er i sindet til alting, synes uendelig. Sindets følsomhed og klarhed synes ogsÃ¥ uendelig i al sin naturlighed, nÃ¥r blot den ikke tilsløres og forgiftes af sin egen uvidenhed, forvirring,  forvrængning, fordrejning, tilknytning, vrede og nydelse.
 

 
  Udtrykket:  storsind fÃ¥r pludselig en ny dimension. Der er nemlig ikke nogen selv-optagethed i al denne lykke, kærlighed og Ã¥benhed, og alligevel er den helt din egen i al sin almene gyldighed. Men ser du forskel pÃ¥ subjekt og objekt, nyder og nydelse, ser du ikke klart. SÃ¥ er du offer for uvidenhedens tilsløring af den psykologiske virkelighed, som du altid befinder dig i.  Artiklerne:  Om opfattelsen  handler om disse emner. Hvordan du bærer dig ad med at fjerne tilsløringen, kan du læse i artiklerne  om træning i meditation.

Klik her for toppen af siden

 

 

 

Stor Dharma og mange mestre

Pradjnaparamita fra Java.Buddhas Lære er meget omfattende, ikke mindst fordi Buddha Sakyamuni virkede som Guru i 45 Ã¥r, men ogsÃ¥ fordi sÃ¥ mange mestre i historiens forløb har bidraget med deres kommentarer, og nye meditations-systemer og  yoga’er  blev udviklet. Der er ikke blot en enkelt bog i Buddhas Dharma, som Biblen eller Koranen er der for kristne og muselmænd. Beretningerne om Buddha Sakyamuni’s virksomhed og instruktioner fylder et bibliotek pÃ¥ over 100 bøger. Det er lidt af en opgave, at præsentere kortfattet pÃ¥ en hjemmeside. Det kan selvfølgelig slet ikke lade sig gøre. Alligevel forsøger jeg, men det kan kun blive til en smagsprøve og et  eksempel pÃ¥, hvad jeg selv har fundet vigtigt og relevant at vise. Jeg har valgt at præsentere især ét filosofisk system,  nemlig Cittamatra anskuelsen, skønt der er flere gyldige i Dharma'en. Det gør opgaven lidt nemmere.

 
 Hjemmesiden er en slags grundbog i Dharma og risikerer derved at forenkle, hvad man ikke kan gøre simpelt uden at udviske. SÃ¥dan skal den heller ikke opfattes eller bruges. Hjemmesiden er snarere som en dør, som Ã¥bner til et stort hus fuld af mange rum og mange andre døre. Sigtet er at give dig et overblik og en adgang.

Klik her for toppen af siden

 

 

 

Den gamle religion er helt ny
for os i Vesten

Pradjnaparamita fra Java.Dharma er religion pÃ¥ en ny mÃ¥de for de fleste danskere.  Anskuelserne  handler pÃ¥ flere mÃ¥der mere om psykologi end filosofi, men de er ogsÃ¥ religion, selvom der ikke er nogen Gud i Buddhas betragtninger.  Gud  forklares simpelthen ikke af Buddha Sakyamuni. Dharma'en handler imidlertid i høj grad om  det hellige i livet, nemlig  livet selv, og har dermed ogsÃ¥ en mere folkelig appel.  Dharma'en overskrider sÃ¥ledes ogsÃ¥ tidsÃ¥ndens fordom om religion. Det hellige i livet er ikke Gud som sÃ¥dan eller en hellig Ã¥nd, som svæver ned fra himlen. Det hellige er en naturlig følelse, som vækkes ved naturlig fremkomst af naturligt   Bodhicitta.

 
  For mange mennesker synes Nirvana at være et næsten uopnÃ¥eligt mÃ¥l. SÃ¥  Buddha Sakyamuni gav instruktioner om fred og ikke-vold  (sanskrit:  ahimsa), udvikling af god karma, afvikling af dÃ¥rlig karma og veje til paradiserne, som derfor er, hvad de fleste buddhister bestræber sig pÃ¥. Med et dybere engagement (Mahayana - Bodhisatva fartøjet) vil buddhisterne oveni søge at udvikle et Ã¥bent sind, drevet af kærlighed og medfølelse,   Bodhicitta. Dette dybere engagement tager sit udgangspunkt i en forstÃ¥else af  sunyata - hele verdens mangel pÃ¥ substans og enestÃ¥ende, uafhængig selvstændighed. Eller sagt pÃ¥ en anden mÃ¥de, er udgangspunktet den  gensidigt betingede og samtidigt opstÃ¥ede Ã¥rsagskæde. I Ã¥rsagskæden kan hvert enkelt led kun virke i sammenhæng med de andre led. Det enkelte led er  essensløst, fungerer ikke og giver ikke mening uden de andre.
 

 
 Essensløsheden er betegnet som  sunyata, den ‘positive’ tomhed (i betydningen, at der ikke mangler noget). Selvom man mÃ¥tte anse Nirvana som noget fjernt og uopnÃ¥eligt, kan denne type praksis (sanskrit: sadhana) virke meget stærkt, ogsÃ¥ selvom man lever et almindeligt liv uden at ty til klostre eller  lange meditative tilbagetrækninger.
 

 
  Buddha Sakyamuni ses næsten altid afbildet siddende i meditation. Meditation er den eksperimentelle ramme, som man anbringer sig selv i, for at blive i stand til selv at opdage  sindets natur, virkemÃ¥de  og  selv-frigørelse. Uden meditation er det en næsten hÃ¥bløs udfordring.
 

 
  Jeg anbefaler en progressiv læsning af de følgende sider:  Læs først om Buddha, sÃ¥ om  anskuelsen, som her omtales som opfattelsen, da det handler om at være følsomt, sindigt og opmærksomt opfattende, for at træne opmærksomheden og opdage sin egen medfødte eller  ufødte  rummelighed og klarhed i sindet. Det handler selvfølgelig ogsÃ¥ om at fatte, hvad traditionen lægger vægt pÃ¥.

 
 Desuden beskriver de buddhistiske anskuelser helt generelt, hvordan vi mennesker bærer os ad med at opleve noget og gøre os i stand til at fÃ¥ viden. AltsÃ¥ en almen psykologi. SÃ¥ artiklen: om opfattelsen beskriver simpelthen hvordan opfattelser opstÃ¥r. Begrebet opfattelse udtrykker ogsÃ¥ anskuelsens begrænsning. Den virkelige indsigt er ufattelig - skønt indlysende, nÃ¥r den indtræffer.
  Læs derpÃ¥ om  træning i meditation og sÃ¥ videre.
 

 

Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

Pradjñaparamita, alle Buddha'ers mor - en statue fra Bali. Fotograf ukendt.

 

                Pradjñaparamita, alle Buddha'ers mor
                             en statue fra Bali.

 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk