10. januar, opdateret den 15. januar 2025.
Smidt ud af sit eget kloster
Dilgo Khyentse's Tulku skandaliseres
Den nye tulku af Dilgo Khyentse Rinpotje, som populært kaldes for Dilgo Khyentse yangshi (genfødsel), Ugyen Tenzin Jigme Lhundrub (se billedet), er blevet smidt ud af sit eget Sechen Kloster ved Bodhanath, Kathmandu i Nepal af sin egen Lama, Shechen Rabdjam Rinpotje. Den nye Tulku er anklaget for seksuelle overfald på kvinder blandt flere klage punkter, som vi ikke kunne få verificeret her på Tilogaard. Han er blevet fjernet fra Sechen Klosters liste over Dharmalærere og Klosteret har meddelt, at han ikke længere er associeret.
Sechen Kloster har samtidigt fjernet Dilgo Khyentse yangshi's navn fra listen over Khyentse Rinpotje's 'ægte' reinkarnationer på deres netsted. Dzongsar Khyentse Rinpotje har også slettet Dilgo Khyentse Yangshi fra listen over Khyentse's Tulku linje på sit netsted. Det er tilsyneladende en skandale under udvikling. Lige nu består den kun af rygter, og hvad der må opfattes som bagvaskelse af begge Lama'er, som om det er noget personligt og ikke noget kriminelt. Anklagerne mod Dilgo Khyentse yangshi handler om kriminelle forhold, men disse anklager mangler substans. Kritikken af Sechen Randjam's fremfærd forekommer malplaceret, set i lyset af de alvorlige anklager mod den nye Tulku.
Anklagerne er ikke dokumenterede. Og så vidt vides, er der heller ikke nogen politi anmeldelse om kriminelle forhold. Alligevel har Klosteret skredet ind og smidt ham ud. Klosteret er tilsyneladende selvstyrende ved sin egen fond, og tilhører således ikke Dilgo Khyentse yangshi som personlig ejendom. Endnu kendes ikke hans reaktion på begivenheden eller anklagerne. Det er også ukendt, hvem klagerne og ofrene er. Der er således ikke meget kød på denne sag, bortset fra Klosterets proklamation; uden den havde jeg ikke skrevet om sagen.
Nu rejses der tvivl om, at Sechen Kloster og Dilgo Khyentse's organisation har fundet den 'ægte' genfødsel af Dilgo Khyentse. Det antydes blot ved proklamationen, at der er sket en fejl ved hans udnævnelse som Tulku. Men både Sechen og Dzongsar Khyentse vil ikke længere godkende ham. Tal om 'cancel culture' – Dilgo Khyentse er virkeligt blevet slettet fra to betydningsfulde Dharma organi-sationer. En elev af Dilgo Khyentse yangshi påstår, at problemet er Sechen Ranbdjam Rinpotje (se billedet), som ønsker at kontrollere den nye Tulku, men ikke er lykkedes med det. Der er dog ikke flere, som er hoppet med på den vogn, som vil skandalisere Sechen Ramdjam Rinpotje. Så sagen er uklar, bortset fra Sechen Klosters beslutning og proklamation. Den er imidlertid også ret uklar, bortset fra at den ekskluderer den nye Tulku fra Klosteret. I øvrigt taler de med uld i munden.
Der findes video'er på YouTube, hvor Rabdjam Rinpotje ikke er tilbageholdende med sine udtalelser. Imidlertid er der ikke noget, som bliver dokumenteret i disse video'er. Hvis der er sket noget kriminelt, bør man jo gå til politiet. Det gælder også Nepal, hvor flere upassende og måske kriminelle ting er begået, angiveligt af Khyentse yangshi. Men der er ingen rapporter om politi sager eller civile søgsmål i hverken Nepal, Indien eller andre steder. Det kunne der jo så være en grund til, men det rapporteres der ikke noget om. Så alt i alt er det faktisk en tynd kop te. Den reelle dokumenterede nyhed er blot, at Dilgo Khyentse yangshi ikke længere er velkommen i hans eget kloster og hos hans egen Rodlama. Det er til gengæld yderst bemærkelsesværdigt.
Dilgo Khyentse yangshi var på besøg på Gomde sidste juni 2024, så måske har du mødt ham der. Den forrige Dilgo Khyentse var en yderst velanskrevet Nyingma mester, berømt og beundret af rigtig mange. Den nye Tulku er tæt forbundet med flere andre berømtheder i den tibetanske kultur kreds. Han er søn af Tsikey Chokling Rinpotje, Ogyen Tulku's søn. Så hans bror er Phaktjok Rinpotje, som har været i Danmark flere gange. Dilgo Khyentse yangshi's onkel er således Tjødji Nyima Rinpotje fra Gomde. Hans søster var gift med den nye Kalu Rinpotje; de blev skilt for nylig, hvilket ikke har med sagen at gøre.
Der er flere andre Khyentse Tulku'er, som alle kommer fra den berømte Khyentse Rinpotje, en Rime mester fra 18 hundrede tallets Kham. Hans genfødsel bestod af flere samtidige manifestationer flere steder, uden at det dengang blev anset for specielt paradoksalt eller kontroversielt. De mest kendte af disse Tulku'er i dag er Beru Khyentse, Dzongsar Khyentse og altså Dilgo Khyentse. Det blev ikke anset for forkert eller mærkværdigt, at der var flere samtidige inkarnationer af den samme berømthed i modsætning til Karmapa kontroversen. Dilgo Khyentse Tulku'en blev anset for Khyentse's 'sinds inkarnation'; mens Beru Khyentse var hans 'tale inkarnation' og så videre. I klassisk Mahayana har man altid ment, at en stor Bodhisatva kan inkarnere i flere samtidige udgaver for at gavne desto flere andre.
Alle disse forhold gør det svært for moderne mennesker at finde basal eller blot en rimelig tillid til. at alle eller måske kun nogle tulku'er faktisk er ægte inkarnationer af deres angivelige forgængere. Begrundelserne for udvælgelsen af en Tulku kan normalt jo ikke verificeres; almindeligvis har en stor Lama en vision, en drøm eller en intuition om, at denne eller hin afdøde Lama er genfødt i skikkelse som en bestemt lille baby et eller andet sted. Al denne usikkerhed i forening med det kommunistiske kinesiske imperiums stærke ønske om at bestemme over, hvem som udnævnes som Tulku'er i fremtiden, vil sandsynligvis bringe hele Tulku traditionen til definitivt ophør ganske snart. Dalai Lama har i 2019 foreslået, at Tulku'erne selv snarest bør afslutte traditionen. Hvis de tibetanske Lama'er fremover aldrig mere vil udnævne eller bekræfte nye Tulku'er, vil der kun være de falske Tulku'er tilbage, som den kommunistiske kinesiske besættelses magt har udnævnt og som de også kontrollerer gennem kommunist partiet's 'fagforening' for buddhistiske anliggender.
Det er også problematisk med Tulku børn; i moderne tid fratages disse børn deres ret til et almindeligt liv ligesom kongelige prinser og prinsesser ved at skulle fremstå som 'helgener' allerede som små børn blandt andre børn. Det er helt urimeligt overfor børn at sætte dem i en sådan situation.
Læs proklamationen her (udsendt af Sechen Kloster i Bodhanath).
Følg med i debatten her – og her – og her – (Reddit).
Læs også: Dalai Lama vil nedlægge Tulku traditionen (Gamle nyheder, november 2019).
|