Besøg  efter  aftale
ring  eller  email
 

Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befrielse og oplysning

Ukraines flag - støt Ukraines uafhængighed og frihed - og klik og lyt til 'brothers in arms' ved Dire Straits

 Forsiden 

 sitemap 

 Tendar 

Lama Tendar Olaf Høyer
  Redaktør  af denne side,
  Tendar Olaf Høyer  er en
  dansk  Lama  fra Karma
  Kadjy traditionen  siden
  1994,  hvis ekspertise er
  klassisk   meditation  og
  buddhistisk anskuelse.
 

Nyheder

  Klik her og læs om redaktionen af nyhederne  

9. januar 2025.  


Bøn er problem løsning

 
Forgyldt nepalesisk statue af Avalokiteshvara, visionen af Bodhicitta; fra 'Himalayen Art' – ukendt fotograf.

Billedet viser  Bodhisatva  Avalokiteshvara  med den  mytiske
ønske  opfyldende  ædelsten,  symbol  på  bøn  og  Bodhicitta.

 

 

Bøn er ikke blot et håbløst ønske om et mirakel

  Eleanor Schille-Hudson har skrevet en artikel om  bøn  i 'Aeon Magazine'. Hun mener at have observeret ved flere statistiske interviews, at mange kristne løser deres problemer ved bøn. Denne observation er interessant også for buddhister. Udskift blot ordet 'Gud' med ordet 'Bodhicitta' eller 'Buddha' – og vi befinder os det samme sted.

Eleanor Schille-Hudson; ukendt fotograf.
Hun skriver blandt andet:
"[Disse kristnes] bønner var måder at række ud og forbinde sig med Gud. De [kristne] anvendte også bøn som en mental virksomhed, som krævede deres opmærksomhed på deres egne tanker og refleksioner over deres oplevelser. De [kristne] fortalte mig, at de bad for at komme tættere på Gud; for at opdyrke en forbindelse med ham [Gud]. Og når de bad, ønskede de sig også ting fra Gud. Nogle gange bad de om materielle ting, men for det meste om ting som håb, lindring og styrke; de bad om Guds hjælp. Men som jeg brugte mere og mere tid med disse mennesker og deres bønner, blev strukturen i bønnerne en overraskelse for mig. De bad ikke kun; de løste problemer. Eller mere korrekt: de bad og løste [samtidigt op for] deres problemer; problem løsning ved bøn."
 

  Det er jo ellers ikke sådan, at man plejer at omtale religiøs bøn. Mange mener, at bøn er et spild af tid eller, at vi beder til Buddha, når der netop ikke findes løsninger. Et sidste håb om, at der trods alt findes hjælp til at løse op for vores problemer, som er umulige at løse. Et mirakel til at overvinde det umulige. Eller en genvej til helbredelse, rigdom eller social succes. Eleanor Schille-Hudson's artikel omhandler i stedet bønnens karakter; bøn er problem løsning i en proces eller flere; ikke en flugt, ikke tids spilde men en form for selv overskridelse og perspektivering.
 

Læs artiklen her  (Aeon Magazine, USA).
 
Og husk nu,  at bøn alene næppe løser problemer, men hjælper os til at forholde os
til virkelige problem stillinger, udvikle storsind og åbne os for uventede muligheder.


Klik her for toppen af siden

30. december 2024.  


Godt Nytår 2025

 
William Blake: Paradise Lost; udsnit af kobberstik; ukendt fotograf. Billedet viser Eva og slangen med æblet fra kundskabens træ med tekst: Tibetansk Nytår den 28. februar 2025.
 

   Billedet viser ikke 'spis et æble og bliv klogere' – men kunstneren William Blake's
   'Paradise Lost'  –  et berømt kobberstik; her er både træ, kvinde og slange, skønt
   meningen med symbolikken  er lidt anderledes i tibetansk astrologi  end det nok
   var William Blake's hensigt. Det viste billede er et udsnit af originalen.

 

 

Tibetansk nytår falder på den 28. februar i 2025

  Du ønskes et godt nyt år, fyldt med glæde, sundhed og mangel på mangel. Det tibetanske nytår (Losar) starter først den 28. februar i det nye år, mens det kinesiske nytår allerede starter den 28. januar. Det skal nok forvirre de  astrologisk  anlagte en smule. Det nye år i følge Tsurphu kalenderen, oprindeligt fra  Karmapa's  kloster Tsurphu  i  Tibet, angiver et nyt år med mange positive træk og med flere problematiske udfordringer.
 

  Elementet træ  i forbindelse med det taoistiske Yin princip, det kvindelige, står for vækst og grund-elementet vind (vayu). Vind og vækst fungerer godt og bringer sunde resultater, når det ikke blæser for meget, og når vindene er i balance med de øvrige grund elementer. Det angiver en tendens til fred, samarbejde og gensidig forståelse, når tingene er i god balance; alt sammen noget verden synes at mangle ret meget i øjeblikket. Den negative side af disse tendenser er bedrag, snyd og manipulation, som slangen gerne står for. Kombineret med for meget vind opstår kaos, ganske enkelt; og ofte også krig.
 

  Slangen symboliserer dog mere, nemlig metamorfose, når den skifter sin ham. Så fjenden kan blive venlig, og venner blive fjender. Desuden kan slangen spise et dyr, som er meget større end den selv; så måske er der nogen, som vil sluge et par kameler i år lidt lettere. Under alle omstændigheder vil det nye år bringe flere fornyelser og indvarsle vækst på mange måder, alt imens verden som sædvanlig (samsara) prøver at foregive alt muligt, som ikke er virkeligt. Det vil desværre hjælpe slange årets ubehagelige og bedrageriske karaktertræk til også at vokse, ligesom kaos truer, når balancen mistes. Alt i alt det, som kineserne kalder for et 'interessant' år.
 


Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 Klik på ‘like’ (thumbs up billedet)  -  klik igen
 og igen  -  og igen  -  indtil du er afvænnet...
Læs mere her:
Humane Tech


Data Ethics
er en dansk tænke-tank
om etisk    
behandling 
af alle data

10. januar, opdateret den 15. januar 2025.  


Smidt  ud  af  sit  eget  kloster

Dilgo Khyentse's Tulku  skandaliseres
 

Dilgo Khyentse yangshi; ukendt fotograf.
 
Den nye  tulku  af Dilgo Khyentse  Rinpotje,  som populært kaldes for Dilgo Khyentse yangshi (genfødsel), Ugyen Tenzin Jigme Lhundrub (se billedet), er blevet smidt ud af sit eget  Sechen Kloster  ved  Bodhanath, Kathmandu i Nepal af sin egen  Lama, Shechen Rabdjam Rinpotje. Den nye Tulku er anklaget for seksuelle overfald på kvinder blandt flere klage punkter, som vi ikke kunne få verificeret her på Tilogaard. Han er blevet fjernet fra Sechen Klosters liste over  Dharmalærere  og Klosteret har meddelt, at han ikke længere er associeret.
 

  Sechen Kloster har samtidigt fjernet Dilgo Khyentse yangshi's navn fra listen over Khyentse Rinpotje's 'ægte' reinkarnationer på deres netsted. Dzongsar Khyentse Rinpotje har også slettet Dilgo Khyentse Yangshi fra  listen over Khyentse's Tulku linje  på sit netsted. Det er tilsyneladende en skandale under udvikling. Lige nu består den kun af rygter, og hvad der må opfattes som bagvaskelse af begge Lama'er, som om det er noget personligt og ikke noget kriminelt. Anklagerne mod Dilgo Khyentse yangshi handler om kriminelle forhold, men disse anklager mangler substans. Kritikken af Sechen Randjam's fremfærd forekommer malplaceret, set i lyset af de alvorlige anklager mod den nye Tulku.
 

  Anklagerne er ikke dokumenterede. Og så vidt vides, er der heller ikke nogen politi anmeldelse om kriminelle forhold. Alligevel har Klosteret skredet ind og smidt ham ud. Klosteret er tilsyneladende selvstyrende ved sin egen fond, og tilhører således ikke Dilgo Khyentse yangshi som personlig ejendom. Endnu kendes ikke hans reaktion på begivenheden eller anklagerne. Det er også ukendt, hvem klagerne og ofrene er. Der er således ikke meget kød på denne sag, bortset fra Klosterets proklamation; uden den havde jeg ikke skrevet om sagen.

Sechen Rabdjam Rinpotje på sin trone; fotograf ukendt.
 
Nu rejses der tvivl om, at Sechen Kloster og Dilgo Khyentse's organisation har fundet den 'ægte' genfødsel af Dilgo Khyentse. Det antydes blot ved proklamationen, at der er sket en fejl ved hans udnævnelse som Tulku. Men både Sechen og Dzongsar Khyentse vil ikke længere godkende ham. Tal om 'cancel culture' – Dilgo Khyentse er virkeligt blevet slettet fra to betydningsfulde Dharma organi-sationer. En elev af Dilgo Khyentse yangshi påstår, at problemet er Sechen Ranbdjam Rinpotje (se billedet), som ønsker at kontrollere den nye Tulku, men ikke er lykkedes med det. Der er dog ikke flere, som er hoppet med på den vogn, som vil skandalisere Sechen Ramdjam Rinpotje. Så sagen er uklar, bortset fra Sechen Klosters beslutning og proklamation. Den er imidlertid også ret uklar, bortset fra at den ekskluderer den nye Tulku fra Klosteret. I øvrigt taler de med uld i munden.
 

  Der findes video'er på YouTube, hvor Rabdjam Rinpotje ikke er tilbageholdende med sine udtalelser. Imidlertid er der ikke noget, som bliver dokumenteret i disse video'er. Hvis der er sket noget kriminelt, bør man jo gå til politiet. Det gælder også Nepal, hvor flere upassende og måske kriminelle ting er begået, angiveligt af Khyentse yangshi. Men der er ingen rapporter om politi sager eller civile søgsmål i hverken Nepal, Indien eller andre steder. Det kunne der jo så være en grund til, men det rapporteres der ikke noget om. Så alt i alt er det faktisk en tynd kop te.
  Den reelle dokumenterede nyhed er blot, at Dilgo Khyentse yangshi ikke længere er velkommen i hans eget kloster og hos hans egen Rodlama. Det er til gengæld yderst bemærkelsesværdigt.
 

  Dilgo Khyentse yangshi var på besøg på  Gomde  sidste juni 2024, så måske har du mødt ham der. Den forrige Dilgo Khyentse var en yderst velanskrevet  Nyingma  mester, berømt og beundret af rigtig mange. Den nye Tulku er tæt forbundet med flere andre berømtheder i den tibetanske kultur kreds. Han er søn af Tsikey Chokling Rinpotje, Ogyen Tulku's søn. Så hans bror er Phaktjok Rinpotje, som har været i Danmark flere gange. Dilgo Khyentse yangshi's onkel er således Tjødji Nyima Rinpotje fra  Gomde. Hans søster var gift med den nye  Kalu Rinpotje; de blev skilt for nylig, hvilket ikke har med sagen at gøre.
 

  Der er flere andre Khyentse Tulku'er, som alle kommer fra den berømte Khyentse Rinpotje, en  Rime  mester fra 18 hundrede tallets  Kham. Hans genfødsel bestod af flere samtidige manifestationer flere steder, uden at det dengang blev anset for specielt paradoksalt eller kontroversielt. De mest kendte af disse Tulku'er i dag er Beru Khyentse, Dzongsar Khyentse og altså Dilgo Khyentse. Det blev ikke anset for forkert eller mærkværdigt, at der var flere samtidige inkarnationer af den samme berømthed i modsætning til  Karmapa kontroversen. Dilgo Khyentse Tulku'en blev anset for Khyentse's 'sinds inkarnation'; mens Beru Khyentse var hans 'tale inkarnation' og så videre. I klassisk  Mahayana  har man altid ment, at en stor  Bodhisatva  kan inkarnere i flere samtidige udgaver for at gavne desto flere andre.
 

  Alle disse forhold gør det svært for moderne mennesker at finde basal eller blot en rimelig tillid til. at alle eller måske kun nogle tulku'er faktisk er ægte inkarnationer af deres angivelige forgængere. Begrundelserne for udvælgelsen af en Tulku kan normalt jo ikke verificeres; almindeligvis har en stor Lama en vision, en drøm eller en intuition om, at denne eller hin afdøde Lama er genfødt i skikkelse som en bestemt lille baby et eller andet sted. Al denne usikkerhed i forening med det kommunistiske kinesiske imperiums stærke ønske om at bestemme over, hvem som udnævnes som Tulku'er i fremtiden, vil sandsynligvis bringe hele Tulku traditionen til definitivt ophør ganske snart.  Dalai Lama  har i 2019 foreslået, at Tulku'erne selv snarest bør afslutte traditionen. Hvis de tibetanske Lama'er fremover aldrig mere vil udnævne eller bekræfte nye Tulku'er, vil der kun være de falske Tulku'er tilbage, som den kommunistiske kinesiske besættelses magt har udnævnt og som de også kontrollerer gennem kommunist partiet's 'fagforening' for buddhistiske anliggender.
 

  Det er også problematisk med Tulku børn; i moderne tid fratages disse børn deres ret til et almindeligt liv ligesom kongelige prinser og prinsesser ved at skulle fremstå som 'helgener' allerede som små børn blandt andre børn. Det er helt urimeligt overfor børn  at sætte dem i en sådan situation.
 

Læs proklamationen her  (udsendt af Sechen Kloster i Bodhanath).

Følg med i debatten her   –   og her   –   og her   –   (Reddit).

Læs også:  Dalai Lama vil nedlægge Tulku traditionen
(Gamle nyheder, november 2019).


Klik her for toppen af siden

Dharma hjulet er Tilogaards logo.

 

Links til de seneste nyheder

 

Ayang Rinpotje er død (december)

Tjødji Nyima Rinpotje indvier et nyt Tempel i Lumbini (november)

 

Eutanasi skandale i Canada (november)

Hjernedød er ikke en sikker diagnose: død mand vågner pludseligt op lige før de ville fjerne hans organer til donation (oktober)

 

Har du tid et øjeblik? Tidens illusion på 3 måder (oktober)

Kan fri vilje være en vane? (september)

 
 

Læs Alle de gamle nyheder 2024, kapitel 3.

(Klik for de øvrige:  gamle nyheder her.)



Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk